На запит, що таке штучний інтелект (англ. Artificial intelligence, AI), Вікіпедія відповість, що це - розділ комп`ютерної лінгвістики та інформатики, що формалізує завдання, які нагадують справи, що виконує людина.
Простими словами, штучний інтелект (англ. Artificial intelligence, AI) - це широка галузь комп'ютерних наук, які спрямовані на імітацію інтелекту людини машинами. І хоча про цю технологію активно говорять десь з початку 2000-х, вона далеко не нова.
Термін "штучний інтелект" ще в 1956 році ввів професор Дартмутського коледжу Джон МакКарті, коли очолив невелику команду вчених, аби визначити, чи можуть машини вчитися, як діти,  методом спроб та помилок, врешті розвинувши формальне мислення.
Фактично проект базувався на намірі з'ясувати, як змусити машини "використовувати мову, абстрактні форми, вирішувати ті проблеми, які зазвичай вирішують люди, та вдосконалюватись". І це було понад 60 років тому.
Чому попит на AI виник саме зараз:
1.  Сьогодні ми маємо справу з безпрецедентним обсягом інформації. За останні кілька років було створено 90% світових даних. Вперше ця статистика згадується в дослідженні корпорації IBM ще в 2013 році, але ця тенденція залишається постійною. Дійсно, кожні два роки протягом останніх трьох десятиліть обсяг даних у світі збільшується приблизно в 10 разів.
2. Алгоритми стають все більш витонченими, а машини з нейронними мережами здатні відтворювати спосіб роботи людського мозку і формувати складні асоціації.
3. Обчислювальна потужність постійно зростає, і здатна обробити гігантський об’єм даних.
Скласти все це разом, і отримуємо безліч технічних працівників, керівників компаній та венчурних капіталістів, які інвестують в розвиток AI та зацікавлені в прогресі технології.
Школи й університети — найродючіший ґрунт для формування покоління технологічно просунутих і кваліфікованих фахівців.
Говорити про можливості та перспективи застосування штучного інтелекту (ШІ) в обхід теми освіти недоцільно. Будь-яка технологія — плід неймовірних зусиль людини.
В Україні на сьогодні  такі практики не впроваджені навіть точково — ні власні, ні запозичені. Але це не означає, що нам це не потрібно. Якраз навпаки: світова статистика вже не один рік долучає українських розробників до списків кадрів, яких найбільше потребують, великих західних корпорацій.
Як  розуміє, що таке ШІ  українська молодь? Це роботи. Це бекенд-алгоритм, розроблений Youtube для підключення та перегляду призначених для користувача відеороликів із залученням відповідної аудиторії. Це соцмережі та голосовий помічник у смартфоні. Це чати, які забезпечують своєчасне обслуговування й обмін інформацією на різних платформах. Це хмарні сервіси для зберігання накопиченого матеріалу.
Це думка дітей і підлітків. А чи кожен дорослий знає, що ШІ — це не просто голос з телефону або робот, що допомагає оформити кредит он-лайн?
Щоб підготувати учнів і студентів до майбутньої співпраці з ШІ — а це логічний наслідок технологічного прогресу — школи і виші мають бути готові відповідати на цю потребу.
На Заході освітні екосистеми створюються шляхом поєднання унікального творчого інтелекту людини з технологіями ШІ.  Прикладами не потрібно довго шукати: у Стенфордському університеті ШІ вивчають із 1962 року, і студенти там мають доступ до однієї з кращих у світі профільних дослідних лабораторій; у Массачусетському технологічному інституті ШІ зацікавилися ще раніше, 1959 року, і нині розробляють на його основі навчальні програми для шкіл. Подібні роботи ведуться в Австралійському національному університеті, Карлтонському університеті (Канада) і Нанкінському університеті науки і технологій (Китай).
Давайте розглянемо деякі вражаючі приклади, які можуть прекрасною альтернативою зашкарублій системі освіти, що існує нині в українських реаліях.
"Освіті належить велика роль — так було в усі часи. В наші дні вона стає ключовим чинником для інноваційної економіки. Вже зовсім скоро зосередитися лише на гарних оцінках буде недостатньо. Молодим людям буде потрібна цифрова грамотність, уміння комунікувати не лише з однолітками, а й з технологіями, які стануть невід’ємною частиною екосистеми сучасного суспільства. Творче мислення, здатність створювати оригінальні ідеї та прагнення втілювати їх, бажання постійно вчитися новому — ключові принципи майбутнього, що наближається. І для цього дітям необхідно створити умови, в яких ШІ не прирівнюватиметься до вдосконаленого калькулятора, а послужить потужним помічником у здобутті молодими українцями якісної сучасної освіти. Переваги будуть на нашому боці, якщо освітній чинник буде посилено. Школи й університети — найродючіший ґрунт для формування покоління багатогранних кваліфікованих фахівців"
Діти навчаються як за допомогою викладачів, так і за допомогою комп’ютерних помічників, які допомагають їм направити інтереси в потрібне русло і при цьому швидше набути навичок «спілкування» з інноваційними технологіями. Учні обмінюються враженнями і створюють таким чином контент для обговорень. А вчителі можуть ефективніше аналізувати здібності та побажання кожного учня.
Велика частина часу вчителя до цих пір іде на формування навчального контента, який ще потрібно вбудувати в жорсткий, негнучкий навчальний план.
На безпосередній контакт із дітьми часу не залишається, хоча учні, особливо початкових класів, вимагають індивідуального підходу для розкриття своїх талантів і потенціалу.
Уже сьогодні ШІ, «оформлений» в унікальні програмні рішення, полегшує вчителям рутинну роботу й аналізує успішність дитини. Такі програми, як Khan Academy та Thinkster Math, просувають учнів із багатьох предметів,  залежно від рівня їх успішності та здібностей.
У цьому середовищі вчителі отримують більше часу на індивідуальний підхід, відсутність якого часто призводить до болючих наслідків.
Класичне шкільне й університетське середовище у більшості країн — це є навчальний простір, замкнутий у чотирьох стінах навчального класу. Спільні віртуальні соцмережі дозволяють учням, студентам і вчителям вийти за рамки цих стандартів.
За допомогою програми Brainly та платформи глобальної мережі Q&A користувачі можуть вільно спілкуватися між собою віртуально, обмінюючись знаннями, досвідом та інтересами; створювати спільні творчі проекти, проходити тренінги, брати участь в олімпіадах і конкурсах.
Програма дозволяє підвищити успішність із конкретних предметів за допомогою візуалізації поставленого учням завдання. Ввівши відповідний запит в Brainly, дитина отримає його докладний опис і відео, в якому використовуються спеціальні символи Marvel для пояснення заданого питання.
Як у вітчизняних школах забезпечується розвиток викладачів? Зазвичай цим займається адміністрація навчального закладу (якщо займається), і найчастіше йдеться не більше ніж про профільні тренінги, семінари або курси.
Чи встигають учителі відвідувати подібні заходи в умовах давно застарілих підходів до навчання дітей, що вимагає індивідуального підходу й уваги? Питання риторичне.
На Заході панацеєю став розвиток ШІ й екосистеми глобального навчання. Наприклад, американська віртуальна викладацька мережа EducationOnAir надає вчителям онлайн-курси для підвищення кваліфікації та вебінари для обміну досвідом з колегами. Ще один вихід — TheGlobal Education Conference, проект, який відкриває доступ до навчальних конференцій і сотень тренінгів для професійного зростання.
Описані вище інновації дають приголомшливі результати. ШІ для викладачів став синонімом розширення кордонів сталих практик обміну досвідом і знань.

Джерело

Комментарии